خبرهای داغ:
دستاورد انقلاب/جهاد خدمت و امیدآفرینی؛

  بیش از ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد دلار در حال اجراست

 

بیش از ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد دلار در حال اجراست
شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور گفت: بیش از ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد دلار در حال اجراست و بزودی منطقه لامرد به ظرفیت جدید کشور اضافه می شود.
کد خبر: ۹۶۰۰۱۰۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲

قزوین_ به گزارش بسیج، اوج فعالیت‌های صنعت پتروشیمی ایران را بدون شک باید پس از انقلاب اسلامی دانست. در سال ۱۳۳۷، با فعالیت «بنگاه کود شیمیایی مرودشت» نخستین بارقه‌های امید مربوط به صنعت پتروشیمی در ایران شکل گرفت و در سال ۱۳۴۲ با بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی شیراز این صنعت به طور رسمی وارد فعالیت‌های اقتصادی کشور شد.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه این صنعت با تعداد اندکی از مجتمع‌های پتروشیمی با هدف تأمین نیاز داخلی کشور به کود شیمیایی و برخی مواد پایه شیمیایی جدید نظیر دوده، گوگرد، گاز مایع، سود سوزآور، کربنات و بی کربنات سدیم، پی وی سی و مواد نرم کننده پلاستیک به اجرا درآمد که احداث مجتمع‌های پتروشیمی رازی، آبادان، پازارگاد، کربن اهواز، خارک، فارابی و طرح‌های توسعه پتروشیمی شیراز و انجام بخش عمده‌ای از احداث پتروشیمی بندر امام حاصل تلاش‌های این دوره بوده است.

آنچه مسلم است تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، روند رشد صنعت پتروشیمی در ایران چشمگیر نبود. در دوره پس از انقلاب و به فاصله سال‌هایی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود فعالیت خیره کننده‎ای در این صنعت رخ نداد اما پس از آن در دوره سازندگی و با توسعه شبکه گازرسانی و تولید از مخزن پارس جنوبی طی دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ صنعت پتروشیمی به صنعتی اثرگذار در اقتصاد ایران بدل شد.

مهندس شاه میرزایی مدیرعامل صنایع پتروشیمی کشور در اختتامیه جشنواره جام رسانه امید بیان کرد: امروز بسیاری از داروهای شیمیایی از زنجیره پتروشیمی است، کودهای پتاس، اوره، آمونیاک به صورت انبوه استفاده شد تا در کشاورزی با تامین امنیت غذایی انسان و دام مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: صنایع فولادی و فلزی هم در پناه صنعت پتروشیمی به حیات خویش ادامه می دهند و در تمام شئونات زندگی بشر تاثیرگذار است. ایران در نقطه کانونی و استراتژیک دنیا قرار دارد زیرا خدا منابع عظیم نفت و گاز و هیدروکربن ها را به ودیعه گذاشت. در دوره پهلوی صد درصد وابسته بودیم و امروز با وجود پیشرفت های گسترده پس از انقلاب رویکردی متفاوت داشتیم.

از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ شش کارخانه پتروشیمی در کشور فعال بود و تنوع محصولات ایران محدود بود. در حال حاضر چند کار مهم را در دولت محرومان در دستور کار قرار دادیم و اولویت بندی برای توسعه و پیشرفت کشور لحاظ می شود.

شاه میرزایی تصریح کرد: تولید پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ برابر ۱/۵ میلیون تن برآورد شده است که عمده پتروشیمی ها در ماهشهر و با جنگ تحمیلی در تیر راس دشمن بود و تا ده سال امکان پیشرفت برای توسعه پتروشیمی وجود نداشت و شش کارخانه پتروشیمی به ۹۶ کارخانه و تولید به ۹۵ میلیون تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در برخی از محصولات سرمایه گذاری صریحی انجام دادیم اما در حوزه های مختلف کم کاری شکل گرفته است. رهبر انقلاب به شدت با خام فروشی و نیمه خام فروشی مخالف است و بارها تاکید کردند که محصولات خام را تبدیل به فرآورده کنید.

این مسوول در ادامه اضافه کرد: عمده محصولات شیمیایی مانند اسید کلریدریک، فسفریک و مواد دیگر وابسته به صنعت پتروشیمی کشور هستند. در پتروشیمی ارومیه اسید کلریدیک تولید می شود. امروز باید دستاوردهای بزرگ این صنعت به مردم عزیز اعلام شود که حاصل تلاش و جهاد همه مدیران در ۴۵ سال گذشته بوده است. 

شاه میرزایی یادآور شد: کالا و تجهیزات وارداتی را باید بومی سازی کنیم و به پیمانکار اعلام کنیم که کالاهای وارداتی را تولید و از منابع داخلی استفاده کنیم. با تمام تلاشی که صورت گرفته، تا ۵ سال آینده صد درصد خودکفا می شویم و تا پایان این دولت در خصوص کاتالیست ها که بیش از ۱۱۰ سال وابسته بودیم به این وابستگی پایان می دهیم. در این دولت ۲۲ طرح مجوز شروع به کار برای فناوری های بومی اخذ شد و برای تبدیل اتانول به بنزین نیز به دنبال بومی سازی هستیم.

وی اضافه کرد: در طراحی و اجرا، پیش راه اندازی و بهره برداری و تعمیرات خودکفا هستیم و هیچ وابستگی به شرکت های خارجی نداریم. بیش از ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد دلار در حال اجراست، منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، کنگان، دیر و بندر پارسیان برای توسعه صنعت پتروشیمی در حال انجام است و منطقه لامرد به ظرفیت جدید کشور اضافه می شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار